Categorie van activiteit Leerplein
Soort activiteit Training
Doelgroep Leerkrachten PO

Training Basisvaardigheden Kunst & Technologie

In deze training leer je hoe je samen met leerlingen, vanuit nieuwsgierigheid en verwondering, kunt onderzoeken en ontdekken wat Kunst & Technologie is of kan zijn. Deelnemers maken kennis met verschillende technologieën en hoe je daarmee de creativiteitsontwikkeling van leerlingen stimuleert. Met de leerlijn Kunst & Technologie en de daarin benoemde fases en vermogens krijg je alle handvatten om daar zelfstandig mee verder te werken.

Sessie 1 

Leerkrachten ontdekken wat de leerlijn Kunst & Technologie inhoudt en hoe zij dit in hun eigen onderwijspraktijk kunnen toepassen. Op een actieve en interactieve manier leren ze over de verschillende fasen, vermogens, voorbeelden van technologieën en de creatieve mogelijkheden van de leerlijn. Beknopt komen aan bod Virtual Reality, Augmented Reality, Green Screen, Stopmotion, Elektronica, Robotica en Creatief coderen. 

Tijdens deze sessie maken we ook een inventarisatie van waar de leerkrachten nu staan. Welke kennis en ervaring hebben de leerkrachten en leerlingen tot nu toe? En welke materialen en financiën zijn er beschikbaar? Deze inventarisatie maken we ter voorbereiding op Sessie 5. 

Sessie 2 & 3 

In deze twee sessies gaan we dieper in op twee van de technologieën die in Sessie 1 aan bod zijn gekomen. Eén sessie gaat in ieder geval over Creatief coderen en wordt georganiseerd door MU. Over welke technologie de andere sessie wordt nog bepaald. Deze laten we ook door een Eindhovense culturele instelling organiseren. 

Sessie 4 

Leerkrachten gaan in deze sessie dieper in op het belang van de vaardigheden van Kunst & Technologie. We verplaatsen de focus van technologie als middel (onderzoekend en creërend vermogen) naar technologie als onderwerp (onderzoekend en reflecterend vermogen). Met actieve opdrachten onderzoeken we de invloed van technologie op mens, maatschappij, natuur en eigenlijk alle aspecten van ons leven. We laten leerkrachten ervaren hoe zij met kunst en verbeelding, betekenis kunnen geven aan deze ontwikkelingen. 

Sessie 5 

Tijdens deze laatste sessie gaan de leerkrachten aan de slag met het ontwikkelen van een les of lessenserie. Deze ontwikkelen zij op basis van de inventarisatie die we tijdens Sessie 1 hebben gemaakt en hun (nieuwe) ervaringen en inzichten van de training. Leerkrachten maken vanuit hun ideeën realistische plannen voor hun eigen onderwijs, eventueel met ondersteuning van professionals. Na afloop van de training bundelen we alle lesideeën die met alle deelnemers worden gedeeld, zodat iedereen de training afsluit met mini-bibliotheek aan lesideeën om zelf mee aan de slag te gaan. 

Aanbieder(s)

CultuurStation
STRP

Locatie

nog niet bekend

Losse inkoopprijs

(CmK scholen gratis)

Datum

Dinsdagavond 1 februari t/m 8 maart 2022 (week 5 t/m 10)

Schooljaar

2021-2022

Duur

5 sessies van 2 uur

Disciplines

Kunst en Technologie