Meesters in materialen
Glas in lood, ruw beton, generfd hout of toch blauwe bakstenen?!
Er zijn veel materialen waarmee we kunnen bouwen. Hierdoor zien gebouwen er (gelukkig) verschillend uit. Maar wat zijn de eigenschappen van deze materialen? En welke materialen passen bij welk onderdeel van een gebouw?
Kinderen doen onderzoek naar diverse bouwmaterialen. Ze voelen, besnuffelen en bestuderen stukjes materiaal om vervolgens op basis van de onderzochte materialen een nieuwe gevel voor een bestaand gebouw te ontwerpen. Zijn de materialen licht of zwaar? Zijn ze glad of ruw? En welke patronen herken je in het materiaal?
Deze vragen beantwoorden kinderen op creatieve wijze. Ze ontdekken tijdens hun onderzoek de expressieve eigenschappen van de materialen. Denk bijvoorbeeld aan de textuur en de kleur. Vervolgens gaan de kinderen al tekenend bestaande architectuur onderzoeken. Ze bestuderen de materialen en tekenen deze na door de kleur en textuur af te stemmen op het gebruikte materiaal. Uiteindelijk krijgen ze een uitdagende ontwerpopdracht waarbij ze al samenwerkend verschillende materialen een plek geven binnen hun eigen ontwerp voor een nieuwe gevel.
Kerndoelen
onderzoekende houding aannemen |
herkennen en bespreken van materiaaleigenschappen |
verbeelden van (bouw)materialen m.b.v. potlood, marker en krijt |
verbeelden van texturen |
in samenwerking verschillende ontwerpen (varianten) maken en bespreken |
verdelen van werk en het samenbrengen van verdeeld werk tot één geheel |
presenteren van gemaakt werk |
Deze activiteit wordt binnen CmK cultuurtraject-op-maat aangeboden voor groep 4.
Kijk voor meer info en andere ontwerpprojecten ook eens op onze website!
Op school
€495 per klas
hele jaar mogelijk
2023-2024, 2022-2023, 2021-2022, 2020-2021
3 lessen van 1,5 uur
12
35