Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO, VO
Leerjaar Groep 6, Groep 7, Groep 8 , VMBO 1-2, VMBO 3-4, HAVO 1-2, HAVO 3-4-5, VWO 1-2-3

Bootcamp

Body.scratch is de methode die digital natives in staat stelt zich lichamelijk bezig te houden met games, animaties en kunst, door te spelen en te creëren. Hierdoor leren zij de basisprincipes van programmeren door middel van dans & beweging.

Choreografen werken op een zelfde manier als programmeurs: het ordenen van blokken met informatie om hiermee kunst, programma's en meer te maken. In onze workshops matchen leerlingen dansmoves met programmeeracties, om zo ook games te maken. Hierdoor ontwikkelen zij hun creatieve, motorische, samenwerkings- en sociaal-culturele vaardigheden (21ste eeuwse vaardigheden), naast het verkennen van ICT & Dans. Dit vraagt om logisch, emotioneel en onderzoekend leren.

We bieden 3 workshop formats (in het Engels, Nederlands of Frans) die we kunnen aanpassen aan de behoeften van de leerlingen:

Discovery 

Tijdens de Discovery sessie (en halve dag met 2 groepen), zullen leerlingen onderzoeken hoe ze creatief kunnen leren programmeren en krijgen ze inzicht in de relatie hiervan met de situaties in het echte leven. Ook zullen leerlingen leren over elkaars cultuur met behulp van dans en programmeren.

Bootcamps

3 halve dagen in een week, met 3 groepen, (met de inhoud van de Discovery content) om van elkaar te leren met gebruik van dansmoves van hun eigen culturele achtergrond. ze creëren samen een programma.

Wekelijks

Een à twee keer per week, gedurende 3 tot 6 weken, dus 6-10 workshops (met de inhoud van de bootcamps) om hun manieren te ontwerpen om creatief elke programmeertaal te leren die ze willen leren.

Er is geen ervaring in programmeren of dansen vereist. Als leerkracht of docent faciliteer je de ruimte, documenteer je het leerproces en analyseer je dat voor feedbacksessies.

Kinderen ontwikkelen hun creatieve, motorische, collaboratieve, sociaal-culturele en emotionele vaardigheden naast ICT-vaardigheden, die logisch en onderzoekend leren vereisen. Dit zijn enkele specifieke voorbeelden van kerndoelen die we behandelen vanuit de doorlopende leerlijn kunst & technologie:

(54) Leerlingen kunnen eigen ideeën en keuzes op een artistieke manier vormgeven

(54) Leerlingen staan open voor suggesties van anderen om hun eigen creatieve proces en werk te verbeteren

(55) Leerlingen erkennen de emotionele waarde en emoties die worden opgeroepen door een culturele uitdrukking en kunnen die benoemen

(55) Leerlingen tonen respect en waardering voor het culturele erfgoed en de meningen van anderen

(56) Leerlingen kunnen onder woorden brengen wat de betekenis van een culturele uitdrukking voor henzelf is

(-) Leerlingen kunnen zelfstandig en samen werken aan eenvoudige tot vrij complexe opdrachten

Aanbieder(s)

Body Scratch

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€ 1200

Datum

op aanvraag

Schooljaar

2021-2022

Duur

3 halve dagen in een week (3 x 4 uur)

Minimaal aantal leerlingen

24

Maximaal aantal leerlingen

72 ( 24 / groep)

Culturele competenties

Analyserend
Creërend

Passend bij stedelijke projecten

Dutch Design Week

Future skills

Digitale geletterdheid
Sociale en culturele vaardigheden

Disciplines

Dans
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken