Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Maak het mee!, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Excursie met lespakket
Doelgroep Leerkrachten PO, Docenten VO, Studenten, SO, PO, VO, VSO
Leerjaar Groep 7, Groep 8 , VMBO 1-2, VMBO 3-4, HAVO 1-2, HAVO 3-4-5, VWO 1-2-3, VWO 4-5-6, Praktijkonderwijs, Speciaal onderwijs, Brugklas

Wat kunst kan zijn… Bezoek MU Hybrid Art House en maak in de klas een Mini-MU

Gymnastiek voor het hoofd! 

Door te kijken naar kunst verbreed je je perspectief of oefen je met het aannemen van andere perspectieven. Eigenlijk is het een soort gymnastiek voor het hoofd! Daardoor word je ruimdenkender en sta je in het dagelijks leven ook open voor het perspectief van een ander.

In de voorbereidende video worden de kinderen meegenomen op een reis naar een onbekende wereld. Het enige wat ze weten, is dat deze wereld anders is dan zij kennen. Is het een wereld als in een film, een game, of in een boek? Hoe kun je je voorbereiden op iets waarvan je nog niet weet wat het zal zijn?

Bezoek aan MU Hybrid Art House

De wereld verandert in rap tempo en dat beïnvloedt de manier waarop we ons verhouden tot onze omgeving, ons werk en elkaar. De kunstenaars bij MU maken die veranderingen voelbaar en bieden interessante denkrichtingen om samen te verkennen. Bij een bezoek aan MU vragen we zowel de leraar als de leerling om ''het-zeker-weten'' even los te laten. In een veilige omgeving (niet toevalligerwijs buiten het eigen klaslokaal) gaan zij samen op zoek naar de verhalen achter de kunstwerken en maken zij kennis met de blik van de kunstenaar op de actualiteit.

In een interactieve rondleiding bij MU zijn vooral de leerlingen aan het woord. Vertrekkend vanuit het actuele thema van de expositie en de visie van de kunstenaar bevragen de professionele rondleiders de leerlingen over hun (dagelijkse) leven, ideeën over de wereld en hun favoriete YouTube video's .

Kunst & Technologie

Kunst & Technologie komen vaak aan bod binnen de tentoonstellingen van MU. Het verschilt per tentoonstelling welke indicator aan bod komt. 

Benieuwd naar de expo?
Leerkrachten zijn altijd welkom om vooraf de tentoonstelling te bekijken. In overleg blijkt vaak dat er mogelijkheden zijn om het bezoek aan te laten sluiten op jullie onderwijs. 

Programma Wat Kunst Kan Zijn... 

Het programma start met een voorbereidende videoles. Daarna ga je met de klas naar MU Hybrid Art House. In de reflectieve les op school worden de leerlingen in de rol van kunstenaar gezet en maken zij op school een Mini-MU.
 

watwaarwietijd
1. Videoles ter voorbereiding op bezoek aan MU Hybrid Art House  op schoolgroepsleerkracht15-30 min
2. Bezoek aan expo MU Hybrid Art House Strijp-STour Guide MU60 min
3. Videoles met reflectie opdracht: maak je eigen mini MUop schoolgroepsleerkracht30-120 min


Het lesmateriaal biedt veel mogelijkheden tot verdieping, vandaar dat lesduur varieert in het overzicht. We bieden in het lesmateriaal diverse haakjes voor vakoverstijging. 
Neem vooral contact op met MU als je hierover wilt sparren. 

We veranderen 4 tot 6 keer per jaar van expo, wat invloed heeft op de inhoud van het lesmateriaal.  Na het inplannen van jullie bezoek krijgt de leerkracht de lesbrieven toegezonden.

Bekijk de hier eerste videoles!

Aanbieder(s)

MU Eindhoven

Locatie

MU - Strijp-S

Losse inkoopprijs

€225

Datum

Schooljaar 2023-2024-2025

Schooljaar

2024-2025, 2023-2024

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

Expobezoek 60 minuten

Minimaal aantal leerlingen

8

Maximaal aantal leerlingen

32

Vereiste aantal begeleiders

2

Culturele competenties

Receptief
Reflectief

Passend bij stedelijke projecten

Dutch Design Week
Stap op de rode loper

Future skills

Kritisch denken
Sociale en culturele vaardigheden

Disciplines

Beeldend

Meemaak-/maakactiviteit

Meemaken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Kunst en/of technologie inzetten om te reflecteren op de maatschappij en actualiteit: De leerling denkt na over de maatschappij/actualiteit door de inzet van kunst.
Kunst & Technologie activiteit inzetten om verwonderen en dromen te stimuleren: De leerling komt in aanraking met technologische kunst die aanzet tot verwonderen en dromen.

Aansluiting met andere disciplines

Burgerschap
Muziek/Beeldend/Dans/Theater