Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Maak het mee!, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Museumbezoek
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 5, Groep 6

Licht!

Technologische ontwikkelingen kunnen onze levens veranderen. De negentiende eeuw bruist van wetenschappelijke ontdekkingen en technische doorbraken: stoommachines, telefoons, auto’s én de gloeilamp. Veel ondernemers willen meedoen aan deze opwindende nieuwe technologieën. In een klein stadje in Zuid-Nederland begint de jonge ingenieur Gerard Philips een lampenfabriekje. Dit bedrijf groeit uit tot een wereldwijd fenomeen en Eindhoven wordt een centrum van industrie en innovatie. Nu kunnen we ons een leven zonder elektrisch licht niet meer voorstellen, de mogelijkheden zijn alleen maar toegenomen. 

Ontdek de veelzijdigheid van kunstlicht. In dit programma gaan kinderen actief aan de slag om te onderzoeken en te ervaren wat er zoal mogelijk is met elektrisch licht. Ook ontdekken ze hoe deze uitvinding een blijvende invloed had, en heeft, op onze cultuur en omgeving.

Dit programma sluit aan bij diverse thema’s:

• Industriële revolutie / Verstedelijking / Eindhoven

• Techniek / Uitvinders / Ontdekkingen

• Natuurkunde / Elektriciteit / Licht

• Waarnemen / Architectuur / Lichtkunst

Aanbieder(s)

Philips Museum

Locatie

Philips Museum

Losse inkoopprijs

€7,50 per leerling, begeleiders gratis

Datum

maandag tot en met vrijdag tussen 09:15-10:45

Schooljaar

2024-2025

Duur

1,5 uur

Minimaal aantal leerlingen

15

Maximaal aantal leerlingen

30

Vereiste aantal begeleiders

Minimaal 1 begeleider en maximaal 6 begeleiders

Culturele competenties

Creërend
Receptief

Future skills

Probleemoplosvaardigheden
Samenwerken

Disciplines

Cultureel erfgoed
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Meemaken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Kunst en/of technologie inzetten om te reflecteren op de maatschappij en actualiteit: De leerling denkt na over de toekomst aan de hand van de actualiteit/maatschappij.
Kunst & Technologie activiteit inzetten om een kritische, open houding te stimuleren: De leerling onderzoekt verschillende posities ten aanzien van technologische ontwikkelingen en kan zijn/haar eigen positie bijstellen.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Licht en/of geluid

Aansluiting met andere disciplines

Natuurkunde