CMK

Voelkunst!

We zetten onze zintuigen in om al ruikend, luisterend, voelend en proevend te ontdekken waar een kunstwerk over gaat. Aan de hand van zintuiglijk onderzoek in kleine groepjes (waar doet deze geur je aan denken? Hoe kan je een kunstwerk maken dat heel zacht is?) bedenken de kleuters zelf een idee voor een kunstwerk.

Dit gaan we ook echt uitwerken. Alle denkbare huis-, tuin- en keukenmaterialen zijn mogelijk, als ook bekendere kunstmaterialen (potloden/verf/klei). Elke les beginnen we met een prikkel, een nieuw kunstwerk om te ontdekken. Laatste les gaan we gezamenlijk naar de werken kijken en erover praten met elkaar.

Bijzonderheid: De leerkracht doet actief mee en werkt daarna alleen verder met de klas. De week daarop komt de vakdocent weer de klas in om project weer verder mee te ontwikkelen. Zo brengt het museum nieuwe kennis en vaardigheden in school, waarmee de leerkracht aan de slag kan.

Leerdoelen

Receptief
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/ Mediacreativiteit (PO)