Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Voorstelling
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 1, Groep 2

De ontsnapte Noot

Van dichtbij luisteren de kleuters naar live muziek en een spannend verhaal.


Toon is een opgewekt straatjochie dat met vioolspelen zijn centjes verdient. Als hij op de stoep voor de Muziekflat moet slapen, mag hij binnenkomen en met iedereen samen muziek maken. Het is er warm en harmonieus en Toon mag blijven. Ze beginnen aan de voorbereiding van een concert.

Op een dag is Toon met muzieknoten aan het spelen en plots ontsnapt er een noot. Alle bewoners van de flat zijn in rep en roer: de harmonie is verstoord, mensen maken ruzie met elkaar, zonder noot geen concert… Toon moét de ontsnapte noot terugvinden!

Toon gaat naar het bos om de ontsnapte noot te zoeken. Hier ontmoet hij de boze beer die niet kan slapen, de slimme eekhoorn die met hand en tand haar notenvoorraad verdedigt en krijgt hij een woedend bijenvolkje achter zich aan. Zal het Toon lukken om de ontsnapte noot te pakken te krijgen, zodat het concert met zijn flatgenoten toch door kan gaan?

De ontsnapte Noot is een voorstelling over harmonie en disharmonie, buiten sluiten en welkom heten. De klank van De ontsnapte Noot spreekt tot de verbeelding, nodigt uit tot intens luisteren en zet de deur open tot creatieve muzikale spelletjes. Deze creativiteit begint al in het lesmateriaal waarbij de leerlingen spelenderwijs kennismaken met de ontsnapte noot.

Dit is de link naar het digitale lesmateriaal: https://phzn-educatie-tools.web.app/noot.html

Waarom zou je De ontsnapte Noot aanbieden aan je leerlingen?

- De leerlingen beleven een ensemble live op school

- De leerlingen participeren actief mee en maken samen muziek

- De leerlingen ontdekken hoeveel verschillende klanken er zijn

- De kinderen ervaren via het verhaal dat muziek verschillende emoties kan uitbeelden. Ze kunnen zich door de muziek makkelijk inleven in de personages

- De voorstelling geeft aanleiding om over meedoen en uitsluiten met de leerlingen in gesprek te gaan, inleven in de ander en op deze manier probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen.

-De voorstelling begint al in de klas met het spetterende kant-en-klare digitale lesmateriaal


viool Monique Pellens en Marleen Matser

altviool Floris Willem

cello Sanne de Graaf

regie Lise-Lott Kok

tekst Suzan Klinkhamer

vormgeving Steffie van Lamoen

Aanbieder(s)

Philzuid

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€6,50 per leerling

Datum

di 15 okt, wo 16 okt 2024, do 30 jan, vr 31 jan, ma 17 feb 2025

Schooljaar

2024-2025, 2023-2024

Duur

45 min

Minimaal aantal leerlingen

60, bij minder dan 60 leerlingen kan het zijn dat we vragen aan de school om naar een andere school te reizen

Maximaal aantal leerlingen

90

Culturele competenties

Creërend
Receptief

Future skills

Probleemoplosvaardigheden
Sociale en culturele vaardigheden

Disciplines

Muziek

Meemaak-/maakactiviteit

Meemaken