Kunst uit de doeken (Stille Strijders)

Doeken zijn van oudsher een materiaal dat de beeldende kunst heeft gevormd. Kunstenaars vertellen een verhaal dat verbeeld wordt op een doek. Een schilderij of collage of zelfs een foto vertelt het concept of idee dat een kunstenaar over wil brengen aan zijn publiek.

Maar zou een doek zelf ook verbeelding kunnen zijn? Vroeger werden doeken voornamelijk gebruikt als materiaal (om op te schilderen), maar inmiddels is het doek steeds meer onderdeel geworden van een idee van de kunstenaar. 

 

In deze lessenreeks gaan kinderen ontdekken hoe doeken door de kunstenaar steeds op een andere manier gebruikt kunnen worden. Een doek is niet uitsluitend het eindproduct van een kunstenaar, een doek kan een middel zijn om een verhaal te vertellen.

 

Het is een reeks van 3 lessen die schoolbreed gegeven kan worden . Kinderen leren anders naar een doek kijken. Op deze manier kan de afstand tussen kind en kunst verkleind worden. Per leeftijdsgroep kan de introductie en werkvorm aangepast worden.

 

Kinderen gaan in verschillende lessen ontdekken wat ze allemaal met doeken kunnen doen.

Een kunstenaar legt soms ergens een doek over om iets te verbergen. Maar soms vindt de kunstenaar het ook gewoon mooi om een doek ergens overheen te leggen waardoor er iets nieuws ontstaat. Deze doeken kunnen over mensen of voorwerpen heen gelegd worden. Zo kan je met verschillende lappen vakken en vormen maken die samen weer een schilderij vormen. Vreemde en abstracte vormen ontstaan!

In deze eerste les gaan de kinderen samen een groot levend doeken schilderij maken. Dit doen ze door onder doeken te zitten en vormen te maken. Kinderen die niet onder de doeken zitten helpen de kinderen onder de doeken en geven aan welke vorm, plek en positie ze moeten innemen. Tussendoor worden foto's gemaakt zodat iedereen het veranderende beeld kan zien.

 

De 2 lessen die volgen zijn aan elkaar gekoppeld. 

 

Kunstenaars van nu bedenken veel verschillende ideeën. En gebruiken doeken soms niet als voorwerp alleen, maar het kan ook een idee geven. Want waar denk je aan als je hoort over een poetsdoek? Wat doe je daarmee? En wat kan je er bijvoorbeeld mee weg poetsen?

Guerrilla art is een kunstvorm die voornamelijk op straat gebeurd. Zomaar uit het niets en in het geheim wordt er dan iets ingepakt. 

 

In deze 2 lessen gaan kinderen vooraf bedenken wat ze zouden kunnen inpakken in school, op het schoolplein of misschien wel op straat. Echte guerrilla kunstenaars worden de kinderen wanneer ze zomaar uit het niets en in het geheim iets inpakken. 

 

Aan de hand van verschillende voorbeelden gaan we klassikaal ideeën bedenken en vormen van wat we zoal kunnen inpakken en welke betekenis we aan het ingepakte voorwerp willen geven. 

Een stille strijd zullen de kinderen leveren in de openbare ruimte over wat zij willen vertellen aan de wereld.

 

       

Leerdoelen

Analyserend
Creërend
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/ Mediacreativiteit (PO)

Disciplines

Beeldend
Mediacreativiteit

21ste eeuwse vaardigheden

Creativiteit
Kritisch denken
Samenwerken

Data

Het hele schooljaar door