Categorie van activiteit Leerplein
Soort activiteit Training
Doelgroep Leerkrachten PO, Cultuurprofessionals

De didactiek van creativiteit en onderzoekend leren

Procesgerichte didactiek is de didactiek van kunstzinnige oriëntatie, onderzoekend- en ontwerpend leren en andere onderwijsvormen waarbij de focus op het proces ligt. Implementatietrajecten helpen scholen bij de kanteling van resultaatgericht onderwijs naar het onderwijs van de toekomst.

“Zonder kennis over de procesgerichte didactiek voelt onderzoekend leren als een lege gereedschapskist.” (Uitspraak van een directeur)

Procesgerichte didactiek is de basis van cultuureducatie met kwaliteit: de leerling onderzoekt de wereld op een creatieve manier. Deze didactiek leert de leerlingen om geen genoegen te nemen met het eerste antwoord dat ze vinden of bedenken. Leerlingen leren namelijk dat ze meerdere manieren kunnen uitproberen, autonoom kunnen denken, buiten het kader durven gaan en onderbouwde keuzes kunnen maken. Omdat het brein vanaf het begin optimaal geactiveerd is, werken leerlingen vanuit intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. De houding van de leerkracht speelt hierbij een essentiële rol. 

Het doorlopen van een proces is geen doel op zich. Het zorgt voor betekenisgeving aan de onderwijsleerstof, betrokkenheid en eigenaarschap van leren. En het biedt een kader waarin ieders talenten op een natuurlijk wijze zichtbaar worden.

De procesgerichte didactiek wordt ingezet om bestaande onderwijsprocessen te verdiepen: om onderwijs, ontwikkelt vanuit doelen, meer structuur te geven of om processen in thematische methodes als BLINK, IPC enz. te verdiepen. De procesgerichte didactiek kan zowel leerkracht-gestuurd als vanuit gedeelde sturing ingezet worden. 

Over de trainer Karin Kotte - www.kunsteducatie.nl

Als trainer en adviseur Cultuureducatie en onderzoekend leren is Karin samen met scholen op zoek naar de kanteling van resultaatgericht onderwijs naar het onderwijs van de toekomst. Zij bekijk het creatieve proces breed. In ieder leergebied kan het creatieve proces ingezet worden om eigenaarschap van leren bij de leerlingen te leggen, het onderwijs betekenisvoller te maken en leergebieden te integreren. Zonder de aandacht voor het halen van de leerdoelen te verliezen. Karin is schrijver van de publicaties: Procesgerichte didactiek, de basis van cultuureducatie met Kwaliteit en De zes niveaus van procesgerichte didactiekhttps://kunstedu.nl/pgd-6-downloads/

Aanbieder(s)

CultuurStation

Locatie

Office-S

Datum

Woensdag 2 oktober en 13 november van 14:00 – 17:00 uur

Schooljaar

2024-2025

Duur

2 bijeenkomsten van 3 uur