Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8

Het isometrische dorp

Leer tekenen als een architect!

Ontwerp je eigen huisje in een driedimensionale tekening. Verzin orginele ideeën voor de ramen, deuren en het dak en gebruik kleur en textuur om tot een bijzonder ontwerp te komen. Bovendien is jouw huisje onderdeel van een verrassend bergdorpje. Samen met de klas verzinnen jullie hoe daar geleefd wordt, wat er allemaal te beleven is en hoe dat eruit ziet.

Met de lessen uit dit lespakket ontdekken kinderen hoe ze op een eenvoudige manier hun ontwerpideeën driedimensionaal kunnen tekenen. Hiervoor introduceren we tekenen in isometrie met een aantal snelle oefeningen. Als de kinderen dit onder de knie hebben, mogen ze hun eigen huisje ontwerpen in isometrie. Ze ontwerpen zelf de vormen en hoeveelheid ramen en deuren, de materialen van de gevels en hoe het dak eruit ziet.

Het tekenblad waarop ze hun huisje ontwerpen is bovendien zo bedacht, dat alle tekeningen uit de klas aan elkaar passen en samen een dorpje vormen. Hiervoor moet er alleen wel goed worden samengewerkt. Soms loopt een raam of hekje verder op de tekening van je buurman of buurvrouw. Los dat maar eens op! Als er vervolgens ook nog kleur bij komt kijken waarmee ze expressie en materialen kunnen toevoegen aan hun ontwerpen is het feest compleet.

Uiteindelijk worden de tekeningen samengebracht tot een groot klassikaal kunstwerk die in de klas kan worden opgehangen.

 

Deze activiteit wordt binnen CmK cultuurtraject-op-maat aangeboden voor groep 6.

 

Aanbieder(s)

Architectuurlessen

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€435 per klas

Datum

Hele jaar mogelijk

Schooljaar

2021-2022, 2020-2021

Duur

3 lessen van 1,5 uur

Minimaal aantal leerlingen

12

Maximaal aantal leerlingen

30

Vereiste aantal begeleiders

geen

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Creativiteit
Samenwerken

Disciplines

Beeldend

Meemaak-/maakactiviteit

Maken