CMK

Coderen zonder computer

Maak kennis met de Creatieve Code! Lijkt het je nog wat spannend om zelf aan de slag te gaan met het lesmateriaal van De Creatieve Code? No worries! 

 

Leerlingen maken kennis met de wereld van het programmeren, zónder dat er een computer aan te pas komt. Ze worden hierbij begeleid door een van de codekunstenaars van De Creatieve Code. 

Tot en met 6 oktober zit in deze activiteit ook een bezoek aan MU (Strijp-S) inbegrepen. Dan is de expo Computer Grrrls zichtbaar die perfect aansluit bij de inhoud van deze lessenserie! 

 

De drie lessen uit De Creatieve Code worden gegeven door een van onze CodeKunstenaars. 

1. De codes om je heen

Code is overal. Niet alleen in computers, maar ook op straat, op school of in de natuur. Zonder code zou het verkeer een rommeltje zijn, en zelfs jouw dag bestaat uit code. In deze eerste les maak je kennis met De Creatieve Code. Wat is eigenlijk code en programmeren? Waarom is het belangrijk om dit te leren? Een codekunstenaar van De Creatieve Code verzorgt de gastles ‘de codes om je heen’. 

2. Spelen met regels

Met vooraf bepaalde regels of voorwaarden kun je een tekening of ontwerp maken. Dat is conditional design in een notendop. Jij bepaalt zelf de regels: denk bijvoorbeeld aan lijnen die altijd één lijn mogen kruisen. Wat voor tekening krijg je dan als je met z’n vieren aan de slag gaat? Ook bij programmeren leg je vooraf voorwaarden vast. Door zelf met conditional design aan de slag te gaan leren leerlingen spelenderwijs verschillen tussen computers en mensen te herkennen: zo maken kunnen mensen niet alleen regels opvolgen, maar er ook creatief mee omgaan en zelfs zelf nieuwe regels te bedenken.

3. Codeer je Kloon

Kijk als een computer naar jezelf en maak van jezelf een streepjescode! Door te denken als een computer kun je tot onverwacht creatieve resultaten komen. We gebruiken patroonherkenning als een computer en zo maak je van jezelf een unieke kleurencode. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, zie je precies welke zelfportretten binnen dit programma passen. Wacht? Is dit nou machine learning voor mensen?!  

Leerdoelen

Creërend
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/Kunst en Technologie (PO)

Disciplines

Beeldend
Kunst en Technologie

21ste eeuwse vaardigheden

Creativiteit
Kritisch denken
Probleemoplosvaardigheden
Digitale geletterdheid

Data

schooljaar 2019-2020