Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 6, Groep 7, Groep 8

Digitale Kunst: creatief programmeren zonder computer

Maak kennis met de Creatieve Code! Lijkt het je nog wat spannend om zelf aan de slag te gaan met het lesmateriaal van De Creatieve Code? No worries! 

Leerlingen maken kennis met de wereld van het programmeren, zónder dat er een computer aan te pas komt. 

Jij krijgt als docent een instructie voor de lessen in Unboxing De Creatieve Code. Samen kijken we naar manieren om de lessen te integreren in jullie bestaande onderwijs. Daarna kun je zelfverzekerd met de lessen aan de slag!

De drie lessen uit De Creatieve Code:

1. De codes om je heen

Code is overal. Niet alleen in computers, maar ook op straat, op school of in de natuur. Zonder code zou het verkeer een rommeltje zijn, en zelfs jouw dag bestaat uit code. In deze eerste les maak je kennis met De Creatieve Code. Wat is eigenlijk code en programmeren? Waarom is het belangrijk om dit te leren? Een codekunstenaar van De Creatieve Code verzorgt de gastles ‘de codes om je heen’. 

2. Digitale Materie

Hoe kan een computer een plaatje weergeven als deze alleen denkt in enen en nullen? Wat is een binaire code?

In deze les ga je aan de slag met binaire codes. Je leert wat dit is, en je gaat zelf coderen! Kun je een code maken, welke je klasgenoot kan ontcijferen?

3. Patronen Klonen

Kijk als een computer naar jezelf en maak van jezelf een streepjescode! Door te denken als een computer kun je tot onverwacht creatieve resultaten komen. We gebruiken patroonherkenning als een computer en zo maak je van jezelf een unieke kleurencode. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, zie je precies welke zelfportretten binnen dit programma passen. Wacht? Is dit nou machine learning voor mensen?!  

Aanbieder(s)

MU Eindhoven

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€300,00 per school, ongeacht leerlingaantal.

 

 

Datum

Schooljaar 2024-2025

Schooljaar

2024-2025, 2022-2023, 2021-2022

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

3 x 45-60 min

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Kritisch denken
Digitale geletterdheid

Disciplines

Beeldend
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Technologie wordt gebruikt als tool of medium: De leerling gebruikt technologie om kunst te maken.
Kunst & Technologie activiteit inzetten om een kritische, open houding te stimuleren: De leerling leert zich kritisch en open op te stellen ten aanzien van technologie, technologische ontwikkelingen en/of technologische kunst.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Programmeren/coderen