Inspiratiesessie De Creatieve Code: Scratch 3.0

De Creatieve Code inspiratiesessie is de plek om meer te leren over creatief programmeren voor het PO en VO. In deze editie staat de nieuwe versie van scratch in de spotlight! 

Vanaf begin januari is de nieuwe versie van Scratch beschikbaar. Een van de grootste veranderingen is dat Scratch nu ook geschikt is voor gebruik met de tablet! Chris Dorna, een van de vertalers van Scratch naar het Nederlands vertelt wat je allemaal van Scratch 3.0 kunt verwachten. 

 

Benieuwd hoe je Scratch kunt inzetten in het kunstonderwijs? Juliëtte Verberk van De Creatieve Code geeft je een paar hands-on lesideeën mee die je de dag erna al in de klas toe kunt passen! 

 

 

 

Inspiratiesessie De Creatieve Code #5: Scratch & Sniff!

 

 

 

19.00: Inloop

 

 

19.15: Welkom

 

 

19.30: Nieuw in Scratch - Chris Dorna (lid van het Scratch vertaalteam_

 

 

20.00: Scratch in het kunstonderwijs - Juliëtte Verberk (MU/De Creatieve Code)

 

 

20.30: Borrel en ruimte voor individuele vragen 

 

 

 

http://mu.nl/nl/play-and-learn/activities/de-creatieve-code-inspiratiesessie-5 

 

 

 

 

Graag vooraf aanmelden via educatie@mu.nl 

 

 

 

 

In De Creatieve Code leren kinderen met hun eigen docent de basisbeginselen van het programmeren. De leerlijn start met een docententraining zodat de docent of leerkracht zelfstandig de lessen kan geven. Het lesmateriaal is deels digitaal en deels unplugged (zonder computer).

 

 

 

 

Elk level (lessenreeks) begint of eindigt met een kunstenaarsworkshop. De leerlingen werken zo toe naar een kunstwerk als eindresultaat en ervaren dat code ook een middel is om zelf iets te creëren.

 

 

 

 

De Creatieve Code is tot stand gekomen in samenwerking met Kunstloc, CultuurStation Eindhoven, Studio Tast, Fonds 21, SIDN fonds, Fonds voor Cultuurparticipatie en vele pilotscholen.

 

 

Leerdoelen

Analyserend
Creërend
Receptief
Reflectief

Doelgroep

Docenten en leerkrachten

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/ Mediacreativiteit (PO)
Deskundigheidsbevordering

Disciplines

Beeldend
Design
Mediacreativiteit
Overige

21ste eeuwse vaardigheden

Creativiteit
Probleemoplosvaardigheden
Digitale geletterdheid

Data

15 januari 2019