Kunstmenu

Ontmoet de Sterren van de Stomme Film - Silent Film Festival

Bij een film hoort geluid. De hoofdrolspelers overleggen hardop over al hun problemen en een enorm gedonder klinkt door de bioscoop als er een gebouw instort. Toch is dat niet altijd zo geweest. De allereerste films waren namelijk helemaal stil: de stomme film. Tranentrekkende drama’s, spectaculaire heldenverhalen en zeker ook heel veel grappen werden aan het publiek verteld door middel van alleen maar beeld! Maar waren deze films dan helemaal stil? Nee, zeker niet. Elke film werd voorzien van muziek door musici die live bij de film speelden om de film tot leven te laten komen. 

Het Nederlands Silent Film Festival wil ook de jonge generatie kennis laten maken met de onsterfelijke sterren van de stomme film. Hiervoor heeft zij speciaal voor het onderwijs een jeugdvoorstelling gemaakt

Na een korte introductie over het prille begin van de film maken we kennis één van de grootste sterren die de stomme film kende: Charlie Chaplin. Iedereen, zelfs de jongeren onder ons, hebben wel eens van hem gehoord, maar wie was hij nou eigenlijk? Als arme jongen groeide hij op in een buitenwijk van Londen en reisde met een theatergezelschap naar Amerika, waar hij al snel in dienst kwam van een filmstudio, waarin hij, vermomd als de ‘tramp’, de zerver, de wereld veroverde! Ook kijken we naar misschien wel het meest succesvolle filmduo aller tijde: Laurel en Hardy, oftewel de Dikke en de Dunne. 

De voorstelling bestaat uit verschillende korte films die begeleid worden door live muziek. Tussen de films door wordt er van alles verteld over de film zelf, de hoofdrolspeler(s) en de muziek. 

Voorbereiding: leerlingen maken onder begeleiding van een cultuurdocent multimedia een stille film.

Om het idee van de stomme film goed te begrijpen gaan de leerlingen in groepjes zelf aan de slag met het maken van een korte stomme film.  Door goed na te moeten denken over hoe je een verhaal vertelt met alleen beeld, leer je ook oorspronkelijke films die op deze manier gemaakt zijn beter volgen en begrijpen. Aan het einde van de les worden de resultaten besproken en kiest de klas een filmpje uit die tijdens de filmvoorstelling gepresenteerd wordt. 

Leerdoelen

Creërend
Receptief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Kunstmenu (PO)

Disciplines

Film
Kunst en Technologie
Muziek

Data

januari 2020