Kunstkijken als educatieve workshop

Bij een workshop Kunstkijken ter introductie en oefening van Visible Thinking en/of Art-Based Learning maakt uw team kennis om middels reflectieve kijkmethodes kunst te beschouwen. Een vorm van authentieke kunsteducatie. Beide kijktechnieken worden onder deskundige begeleiding geïntroduceerd, geoefend en geëvalueerd. De didactische werkvormen die ‘op maat’ worden aangereikt kunnen later zelf in de lespraktijk worden toegepast tijdens het kijken naar kunst. Zo worden nieuwe handvatten aangereikt en deskundigheid bevorderd binnen het onderwijsteam.

Gemiddeld kijken we negen seconden naar een kunstwerk. Maar door deze kijkmethodes kijk je veel langer naar het kunstwerk. Wat zie je allemaal? Wat zou dit kunnen betekenen? Vraag, kijk, exploreer en reflecteer. En hoe langer je kijkt, hoe meer je te weten komt.

Bij een educatieve workshop Kunstkijken krijgt u informatie over:

-Visible Thinking; een methode dat het denken zichtbaar maakt middels Routines en bestaat uit allerlei kijk- en denkstrategieën. Een vorm van coöperatief leren dat de gezamenlijke kijkintelligentie activeert en een cultuur van denken in de klas creëert.

En/of
-Art-Based Learning; betreft een reflectieve methode waarbij de beschouwer in dialoog gaat met het kunstwerk door deze een relevante vraag te stellen. Het kunstwerk dient hierbij als kennisbron, gesprekspartner en als mogelijke wereld. Een kijkmethode die meer de nadruk legt op wat je kunt leren van kunst in plaats van over kunst.

Naast deze manier van ‘kunstkijken’ ben ik als bevoegd docent beeldende kunst en vormgeving kunsthistorisch en kunstbeschouwelijk onderlegd.

Voorbereiding:
Een gastcollege en/of workshop Kunstkijken wordt ‘op maat’ samengesteld afhankelijk van de wensen en kan zowel in het museum, op school of bij kunst in de openbare ruimte plaatsvinden.

Leerdoelen

Receptief
Reflectief

Doelgroep

Docenten en leerkrachten

Programmalijn

Deskundigheidsbevordering

Disciplines

Beeldend

21ste eeuwse vaardigheden

nvt

Data

in overleg