Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 7, Groep 8

How-to-torial?

De leerlingen maken kennis met verschillende tutorials (denk o.a. aan Nikkie Tutorials) en gaan dan zelf aan de slag met het bedenken en maken van een eigen tutorial. De leerlingen leren zo informatie te vergaren, te reflecteren en te creëren.

De leerlingen werken in groepjes, brainstormen en bespreken hoe ze de tutorial willen maken. Tijdens de tweede les hebben de leerlingen de materialen verzameld en gaan aan de slag met het filmen van de tutorial. Door samenwerken in groepjes ontstaan de meest creatieve filmpjes. Ze leren niet alleen in groepsverband te werken maar ook na te denken over de opbouw van een verhaal en dat te visualiseren gebruikmakend van verschillende technieken.

We werken met iPads en andere technische tools zoals een aantal extra lenzen en opname apparatuur.

 

Verder is het voor dit project wel van belang dat er een aantal stilte ruimtes in het gebouw aanwezig zijn zodat geluidsopnames mogelijk zijn.  

 

Veel tutorials worden eerst zonder geluid opgenomen en later wordt het geluid ingesproken. Maar, het kan ook zijn dat de leerlingen tijdens het opnemen van de tutorial ook het geluid direct opnemen. Daarom is het bij dit project wel van belang dat er verschillende ruimtes beschikbaar zijn waar gefilmd kan worden.

 

Aanbieder(s)

Lynn Ansems

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€ 270

Additionele kosten

€50 materiaalkosten en intake

Datum

Het gehele jaar door op aanvraag

Schooljaar

2021-2022

Duur

3 x 1,5 uur (Totaal 4,5 uur)

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Samenwerken
Digitale geletterdheid

Disciplines

Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken