Verslag bezoek aan De Angstfabriek
Op het Ketelhuisplein staat tot en met de Dutch Design Week 2019 De Angstfabriek. Er hebben zich al 40 klassen vo voor een rondleiding door deze ‘fabriek’ aangemeld. Of is het toch meer een voorstelling slash escaperoom?
Het gaat dan ook om een bijzondere fabriek: eentje die angst produceert. Dat blijkt razendsnel want na binnenkomst voel je jezelf er geen moment meer op je gemak, niet als bezoeker en niet als medewerker.
In de wachtruimte blijkt dat de receptioniste allerlei persoonlijke dingen van ons weet – en voel je de eerste ‘ieuw!’. We worden dieper mee de fabriek in genomen en uitgerust met een VR-bril en vingersensor. Na te zijn blootgesteld aan beelden en geluid worden onze lichamelijke reacties ter plekke en publiekelijk geanalyseerd. Dit komt wel heel dichtbij allemaal... De directeur maakt even tijd voor ons en licht toe wat de Angstfabriek nu precies in de markt zet: angst. Commerciële en politieke klanten benaderen hen om producten en gedachtengoed te ‘verkopen’ aan de maatschappij, door uitgekiende campagnes. Denk aan een uitgebreid beveiligingssysteem om landsgrenzen te bewaken of aan een hightech matrasje om wiegendood te voorkomen. Er is een lange wachtlijst aan opdrachten. Wij worden opeens ook aan het werk gezet in de fabriek, om wat aanvragen te beoordelen en een alarmerende videoboodschap te maken. (Klein) lichtpuntje is dat we niet de enigen zijn die zelf goed blijven nadenken en ons verzetten. Maar daar betalen we wel een prijs voor... De directeur zei het al: ’Fear first, safety second.’
Meer informatie