Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep SO, PO, VO, SBO, VSO
Leerjaar Groep 7, Groep 8 , VMBO 1-2, HAVO 1-2, VWO 1-2-3, Praktijkonderwijs, Speciaal onderwijs, Brugklas

Ontwerp een organisme

Leerlingen gaan aan de slag met het onderwerp ‘evolutie’ en maken een game waarin zij hun eigen ontworpen organisme tot leven brengen.

Een interactief en speels lesprogramma rondom evolutie waarin leerlingen kennismaken met de beginselen van programmeren. Dit lesprogramma bestaat uit een les die je als leerkracht zelf uitvoert aan de hand van een lesbrief. Daarna komt maker Jan-Willem Otto in de klas voor één of twee lessen van 90 minuten.

Bij het creëren van een game zijn leerlingen betrokken bij het programmeren, ontwerpen en het uitwerken van een verhaal. Ze werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden als creatief denken en handelen, ICT-vaardigheden, computational thinking, probleemoplossend denken en handelen en samenwerken.

Aanbieder(s)

STRP

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€180 voor één les van 90 minuten

Additionele kosten

eventuele reiskosten

Datum

Op aanvraag

Schooljaar

2024-2025, 2023-2024

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

Lesbrief 50 minuten en één of twee workshoplessen van 90 minuten

Minimaal aantal leerlingen

15

Maximaal aantal leerlingen

30

Vereiste aantal begeleiders

1

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Creativiteit
Probleemoplosvaardigheden

Disciplines

Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Kunst & Technologie activiteit inzetten om verwonderen en dromen te stimuleren: De leerling komt in aanraking met technologische kunst die aanzet tot verwonderen en dromen.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Programmeren/coderen
Gaming

Aansluiting met andere disciplines

Natuurkunde