Categorie van activiteit CmK cultuurtraject basis route 1, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8

Licht op de toekomst

Ga samen met STRP op onderzoek uit en experimenteer met de creatieve en alternatieve mogelijkheden van licht en energie!

De workshop start met een kritische blik op hoe we omgaan met licht en energie. Daarna onderzoeken we met verschillende experimenten hoe het ook anders kan. Welke impact heeft licht op ons mensen, onze samenleving en de natuur? Hoe gaan leerlingen zelf om met licht en energie? Welke alternatieven zijn er al? En welke bijzondere ideeën hebben kunstenaars over wat licht is of kan zijn?

In het tweede deel, nemen we leerlingen mee naar de verre toekomst. Hier mogen ze hun fantasie de vrije loop laten gaan over licht en energiewinning. We stimuleren het creatieve denkvermogen van leerling door hen zelf te laten nadenken over hoe de toekomst eruit kan zien. Hoe ziet een huis, een straat of de stad er over 30, 50 of 100 uit? Waar halen we onze energie vandaan? Waar gebruiken we geen licht en waar juist wel?

Geschikt voor leerlingen van 8 t/m 12 jaar en onderwijsmakers die hun creativiteit willen inzetten en ontwikkelen rondom het thema licht en energie.

Binnen Cultuureducatie met Kwaliteit wordt deze workshopserie gecombineerd met een bezoek aan en een lesprogramma van het Philips Museum.

Aanbieder(s)

STRP

Locatie

Op school, STRP

Losse inkoopprijs

Richtprijs vanaf € 300 per klas voor een programma bestaande uit een lesbrief en 2 lessen van 90 minuten.

Bij meerdere groepen kan de prijs per groep lager zijn.

Additionele kosten

reiskosten € 0,19 per kilometer of 2e klasse OV, obv nacalculatie

Datum

op aanvraag

Schooljaar

2022-2023, 2021-2022

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

2x 90 minuten

Minimaal aantal leerlingen

20

Vereiste aantal begeleiders

1 per klas

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Creativiteit
Kritisch denken

Disciplines

Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Technologie wordt gebruikt als tool of medium: De leerling gebruikt technologie om kunst te maken.
Kunst en/of technologie inzetten om te reflecteren op de maatschappij en actualiteit: De leerling denkt na over de maatschappij/actualiteit door het gebruik van technologie.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Licht en/of geluid

Aansluiting met andere disciplines

Natuurkunde