Kijken naar kunst met kinderen
Hoe helpt het kijken naar kunst jouw lespraktijk vooruit? Hoe kijk je samen met leerlingen, zonder oordeel, en wat levert dat op?
In deze learning community verken je hoe kunst kijken – individueel én gezamenlijk – leidt tot verdieping, verbinding en nieuwe inzichten in elkaar. Je leert hoe je Visual Thinking Strategies (VTS) en socratische gespreksvormen inzet in je lessen, tijdens excursies of projecten. Zo versterk je niet alleen het kunstonderwijs, maar ook je pedagogisch en didactisch handelen.
MU Hybrid Art House biedt hierbij een ideale omgeving: steeds wisselende, prikkelende tentoonstellingen die vragen stellen over de toekomst. Als leraar en leerling bevind je je in een gedeelde rol: die van de ontdekkende onderzoeker. Laat het-zeker-weten los. Verwacht geen duidelijke antwoorden, maar wel rijke aanknopingspunten om samen met je leerlingen betekenis te geven aan wat je ziet.
In vier bijeenkomsten (verspreid over het schooljaar 2025-2026) ervaar je hoe je kunst op een krachtige manier in je onderwijspraktijk kunt verweven.
MU - Strijp-S
Dinsdag 16 september van 16:00 -18:00 uur, Dinsdag 11 november van 16:00 - 18:00 uur, Donderdag 5 februari 16:00 - 18:00 uur en Woensdag 27 mei van 15:00 - 17:30 uur
2025-2026
3 bijeenkomst van 2 uur en 1 bijeenkomst van 2,5 uur