Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO, VO
Leerjaar Groep 6, Groep 7, Groep 8 , VMBO 1-2, VMBO 3-4, HAVO 1-2, HAVO 3-4-5, VWO 1-2-3

Weekly Challenges

Body.scratch is de methode die digital natives in staat stelt zich lichamelijk bezig te houden met games, animaties en kunst, door te spelen en te creëren. Hierdoor leren zij de basisprincipes van programmeren door middel van dans & beweging.

Choreografen werken op een zelfde manier als coders: het ordenen van blokken met informatie om hiermee kunst, codes en meer te maken. In onze workshops matchen leerlingen dansmoves met codeeracties, om zo ook games te maken. Hierdoor ontwikkelen zij hun creatieve, motorische, samenwerkings- en sociaal-culturele vaardigheden (21ste eeuwse vaardigheden), naast het verkennen van ICT & Dans. Dit vraagt om logisch, emotioneel en onderzoekend leren.

We bieden 4 sessie formats (in het Engels, Nederlands of Frans) die we kunnen aanpassen aan de behoeften van de leerlingen:

Discovery (online) 

Tijdens de Discovery-sessie (1u30 met 10-30 deelnemers), zullen studenten ontdekken hoe ze creatief kunnen leren programmeren en inzicht krijgen in de relatie tussen programmeren en situaties uit het echte leven. Ook leren de studenten elkaars cultuur kennen door middel van dans en codering.

Bootcamps (ter plaatse)

3 halve dagen in een week, met 3 groepen, om alle basisprincipes van Body.scratch te leren en samen body.codes te maken - verhalen, games, animaties - gebaseerd op de nieuwsgierigheid van de groep.

Weekly Challenges (online)

Elke week delen we uitdagingen uit die door bodyscratchers over de hele wereld zijn gemaakt om digitale leerlingen uit verschillende delen van de wereld met elkaar te verbinden zodat ze van elkaar kunnen leren. Studenten kunnen de uitdagingen zelf aangaan met een vriend/klasgenoot.


Teacher Training (online + ter plaatse)

4 weken voor leerkrachten om:

1. de basis van computerwetenschappelijke concepten te leren, waardoor het woord ‘coderen’ of 'programmeren' minder intimiderend wordt;

2. comfortabel te worden in je lichaam door de basisprincipes van Body.scratch te oefenen, waardoor "dansen" een tweede natuur wordt;

3. Een autonome leeromgeving te bevorderen door leerlingen in staat te stellen duidelijke Body.scratch-uitdagingen te geven aan andere klasgenoten.

Er is geen ervaring in programmeren of dansen vereist. Als leerkracht of docent faciliteer je de ruimte, documenteer je het leerproces en analyseer je dat voor feedbacksessies.

Kinderen ontwikkelen hun creatieve, motorische, collaboratieve, sociaal-culturele en emotionele vaardigheden naast ICT-vaardigheden, die logisch en onderzoekend leren vereisen. Dit zijn enkele specifieke voorbeelden van kerndoelen die we behandelen vanuit de doorlopende leerlijn kunst & technologie:

(54) Leerlingen kunnen eigen ideeën en keuzes op een artistieke manier vormgeven

(54) Leerlingen staan open voor suggesties van anderen om hun eigen creatieve proces en werk te verbeteren

(55) Leerlingen erkennen de emotionele waarde en emoties die worden opgeroepen door een culturele uitdrukking en kunnen die benoemen

(55) Leerlingen tonen respect en waardering voor het culturele erfgoed en de meningen van anderen

(56) Leerlingen kunnen onder woorden brengen wat de betekenis van een culturele uitdrukking voor henzelf is

(-) Leerlingen kunnen zelfstandig en samen werken aan eenvoudige tot vrij complexe opdrachten

Aanbieder(s)

Body Scratch

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€60/maand (minimaal 20 leerlingen)

Additionele kosten

+€3/maand/leerling

Datum

https://bodyscratchacademy.as.me/schedule.php?appointmentType=19766860

Schooljaar

2022-2023, 2021-2022

Duur

Elke week, het hele jaar

Minimaal aantal leerlingen

20

Culturele competenties

Analyserend
Creërend

Passend bij stedelijke projecten

Dutch Design Week

Future skills

Digitale geletterdheid
Sociale en culturele vaardigheden

Disciplines

Dans
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Technologie waarmee wordt gewerkt

Programmeren/coderen

Aansluiting met andere disciplines

Muziek/Beeldend/Dans/Theater