ONTMOET: Yvonne Dupuis, docent tekenen-kunstgeschiedenis in het VSO

Yvonne is Docent tekenen-kunstgeschiedenis in het VSO / Masterstudent kunsteducatie / kunstenaar en heeft meegedaan aan het Plastic Soup Project.

Wij van CultuurStation vroegen Yvonne waarom haar hart sneller gaat kloppen van cultuureducatie, waardoor ze geïnspireerd blijft & met welke culturele of kunstzinnige uitingen zij zich graag verbindt in haar vrije tijd.

Het Plastic soup project
De Plastic Soup Foundation heeft gastlessen verzorgd op de Berkenschutse voor alle leerlingen. Ruim van tevoren heb ik collega’s gevraagd hun schone plastic te verzamelen. Dit heb ik in het tekenlokaal op een hoop ‘gegooid’. De bovenbouw leerlingen heb ik vervolgens de opdracht gegeven om in twee blokuren een eigen kunstwerk te maken. De voorwaarde: gebruik zoveel mogelijk plastic en heb plezier! Voor mij is het belangrijk dat ze een les zoals vanuit de Plastic Soup Foundation kunnen ervaren in de praktijk. In dit geval door te zien hoeveel afval mensen (onze docenten) produceren. Daarnaast leren ze dat kunst niet alleen vanuit een traditionele manier kan ontstaan maar je ook out of the box kan denken en creëren.

Waarom is kunsteducatie voor jou ( en collega’s en leerlingen) belangrijk
Kunsteducatie is voor mij belangrijk in onze maatschappij, omdat het mensen vrijheid geeft. Vrijheid om op een andere manier te denken, kijken, voelen, uiten en communiceren. Kunsteducatie is voor mij niet alleen maar maken maar ook ervaren.
Op school zijn leerlingen veel bezig vanuit hun hoofd. Maar het zou een combinatie moeten zijn van hoofd, hart en handen. Ik denk dat we het belang van kunst soms onderschatten. In mijn ideaalbeeld zou op scholen iedere vorm van kunst aanwezig moeten zijn: dans, drama, muziek, beeldend enz. Maar ook binnen andere schoolvakken zou kunst een mooie rol kunnen spelen.

Waar krijg je nieuwe ideeën van? Of welke inspiratiebron is van belang geweest bij het kiezen van deze richting.
Na de opleiding beeldende kunst heb ik een jaar in mijn atelier gewerkt. Ik merkte al snel dat ik niet alleen wilde werken maar anderen over kunst wilde leren. Toen heb ik gekozen voor de docentenopleiding. Ik werk nu voor het 4e jaar in het speciaal onderwijs en ik sta nog altijd met veel plezier voor de klas. Ik probeer telkens nieuwe dingen toe te voegen in mijn lessen. Ik haal mijn inspiratie uit de kleinste dingen die ik tegenkom, mijn eigen ervaringen, maar deze komt ook zeker door met mijn leerlingen te praten over wat ze doen en maken.

Laatste culturele bezoek van jezelf ( ook als dat 10 jaar geleden was maar een grote indruk heeft achtergelaten)
Mijn laatste culturele bezoek was Red Sky Performance met  de voorstelling Backbone: acht dansers, ondersteund door live muziek, brengen de dans van inheemse culturen uit Canada naar Europa. Ik ben al mijn hele leven gefascineerd door moderne dans. De lichaamstaal en emoties zijn een grote inspiratie voor mijn eigen beeldend werk. Ik laat dit binnen een opdracht ook zien aan mijn bovenbouw leerlingen. Zelf moeten ze een voor hun inspirerend kunstwerk presenteren aan de klas en vanuit hier een eigen kunstwerk maken. Zo leren ze elkaar en diverse disciplines van de kunst kennen.

Waar ben jij trots op als je kijkt naar jouw huidige situatie (wat betreft lesgeven, inspireren, kunst, eigen projecten etc.)
Ik ben vaak trots op de kleine dingen. Meestal gebeurt dit wanneer ik zie dat ik kan bijdragen aan de persoonlijke groei van een leerling. Zo is een leerling nu begonnen met fotograferen om zijn worstelingen met zichzelf vast te leggen. Samen bespreken we de foto’s. Dat vertrouwen is voor mij belangrijk. 
Sinds vorig schooljaar doe ik met mijn examenleerlingen tekenen mee aan het project Radically mine! van het van Abbemuseum. Een fantastisch initiatief waar leerlingen van diverse scholen een eigen kunstwerk maken tijdens de lessen. Een deel daarvan wordt geselecteerd voor een expositie in het museum. Ook nu zijn we weer volop bezig met het maken van de kunstwerken. Ik ben er trots op hoe serieus ze hiermee aan de slag gaan en deze kans krijgen. Dit had ik tijdens mijn middelbare schooltijd ook wel willen doen!

Lees meer over Yvonne op haar eigen website.