CMK

Oerverven

Tijdens dit project ontdekken leerlingen zelf waar verf vandaan komt en ze ervaren hoe het wordt gemaakt. Dit proces wordt vastgelegd in een zelfgemaakt schetsboekje.

De leerlingen gaan in circuitvorm aan de slag, zodat er met veel materialen en technieken kan worden geëxperimenteerd. De onderzoeksvragen voor de leerlingen zijn: hoe maakten ze in de oertijd verf? Waar vonden ze kleurstoffen in de natuur? Nadruk ligt op materialen/kleurstoffen uit de eigen omgeving: de tuin, de keuken of onkruid tussen de stoeptegels.

Bijzonderheden: evt. een bezoek aan Eindhoven museum Prehistorisch Dorp.

Dit project is vooral geschikt voor scholen die vakoverschrijdend (willen) werken, door leerdoelen zoals bewust worden van eigen omgeving, natuur en geschiedenis, zoals Montessori scholen, IPC scholen of scholen die werken met de Da-Vincimethode.

Leerdoelen

Analyserend
Creërend

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/ Mediacreativiteit (PO)