Digitale scheurkalender Eindhoven

De Digitale Scheurkalender Eindhoven is een inspirerend educatief initiatief van het Van Abbemuseum, STRP Festival, MU Play & Learn, Philips Museum en CultuurStation. De website is speciaal gemaakt voor leerlingen in de hoogste groepen van het primair onderwijs en presenteert 7 Eindhovense thema’s: Anders Kijken, Natuur en Heelal, De Straat, Uitvinders, Licht, Gebouwen en 75 jaar Vrijheid 2019-2020.

De Digitale Scheurkalender Eindhoven is een culturele ontdekkingstocht door Eindhoven die kinderen verrassend en met andere ogen naar hun leefomgeving doet kijken.

Zomer 2020, voor het nieuwe schooljaar, wordt een nieuw thema aan de scheurkalender toegevoegd: Eindhoven 1920-2020.

Echt Eindhoven

De Digitale Scheurkalender Eindhoven is vrij toegankelijk* en leert je het culturele erfgoed en DNA van Eindhoven écht kennen. We nemen leerlingen, leerkrachten en wie ook maar geïnteresseerd is mee naar bijzondere plekken, gebouwen en mensen in de stad. Je staat verwonderd over urban culture, architectuur, technische uitvindingen, kunst, design en nog veel meer. Eindhoven heeft ook zoveel te bieden: van Sterrenwacht in het Stadswandelpark tot bosflat, van Lempke tot jonge hiphop kampioenen, en van robots tot ontwerpers. Héél veel kunst en cultuur.

* scroll in het startscherm naar beneden en klik! Wil je toch inloggen, gebruik dan password: eindhoven

Interactief in de klas

Ben je nieuwsgierig en enthousiast geworden? Met de Digitale Scheurkalender aan de slag? Open dan de website op het digibord en kies een thema, of laat de leerlingen dat doen. Een handleiding heb je niet nodig, de Scheurkalender is makkelijk en vriendelijk in gebruik. Een kwestie van klikken en in gesprek gaan met de leerlingen.

Ieder item is een interactieve verkenning van een thema, uitgewerkt met korte teksten, foto’s en videofilmpjes en creatieve opdrachten. Aan de hand van open vragen bespreken je met de klas wat te zien is en hoe dat in Eindhoven zo gegroeid is. De Scheurkalender kan aansluiten op verschillende (school)thema’s of daar een introductie op zijn. Elk item, behalve Uitvinders, biedt bovendien een korte, uitdagende creatieve opdracht voor de klas.

Een les met de Digitale Scheurkalender Eindhoven kun je als leerkracht zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt elk thema zo lang bespreken als je nodig vindt en de creatieve opdracht direct doen of op een ander moment aanbieden, bijvoorbeeld als hiphop dans- of gymles (item De Straat) of les creatief schrijven (item 75 jaar Vrijheid). Een thema is ook prima in 2 of 3 lessen op te splitsen. Probeer het vooral zelf eens uit!

Reacties

Leerlingen vinden een les met De Digitale Scheurkalender unaniem en opvallend ‘leuk!’. En daar hebben ze goede argumenten voor:  ‘alles is interessant’, ‘je leert meer over je land en stad’, ‘leuke en leerzame filmpjes’ en (heel eigentijds:) ‘goede en betrouwbare informatie’. De leerkracht: ‘zo mooi gemaakt dit, zonde om het in een kwartiertje te doen. Ik vind het heel leuk dat het allemaal over Eindhoven gaat en dat het zo’n toegankelijke en leuke manier is om meer te leren over cultuur in de stad.’.

‘Door de drukte heb ik tot nu toe de digitale scheurkalender als een ‘hap snap’ moment gedaan. We bespreken dan 2 of 3 foto’s van een thema. Door alles te behandelen kom je dieper in de materie en komen de meningen van de leerlingen meer tot hun recht, maar kort over de items praten kan ook prima.’ (juf Marjolijne, groep 6)  

‘Kan dus ook prima met leerlingen in het speciaal basisonderwijs, ze zijn heel enthousiast en betrokken. De leerlingen hebben alleen een ander soort toelichting nodig. Ze hebben bijvoorbeeld geen idee wat er allemaal bij een bouwproject komt kijken en dat dat jaren kan duren. Bovendien kunnen we hier ook goed beeldende opdrachten aan te koppelen.’ (juf Sanne, schoolverlaters sbo)

‘We zouden er wel meer tijd aan willen besteden. Er wordt veel uitgelegd. De plaatjes zijn mooi. Leuk!’ (leerlingen uit groep 6)

‘Opvallend hoe makkelijk de juf en de kinderen in gesprek komen aan de hand van de beelden en door middel van de vragen.’ (Renate van Maasakkers, cultuurcoach)