Nederlands-Indiƫ, Kunst en Familieherinneringen

Performance en voordracht  via originele familiestukken, foto's en PowerPoint.

Op een boeiende maar begrijpelijke manier vertel ik over deze ingewikkelde geschiedenis.

Daarna de workshop: leerlingen nemen eigen familiefoto's mee. ze maken hun eigen familieherinnering met batikken en schilderen.

Doelstelling: Met persoonlijke spullen en familieverhalen  vertel ik over Nederlands-Indië dat een belangrijk onderdeel is in de Nederlandse geschiedenis maar nog steeds onvolledig verteld wordt in het  onderwijs.

De koffer uit Indië is van mijn moeder, die ik heb versierd met familiefoto's, batikken en schilderen tot een kunstwerk. Symbolisch voor het land dat niet meer bestaat en de reis van mijn (groot)ouders van Indië naar Nederland 1950. In deze koffer zitten spullen zoals het Engels leerboekje van mijn moeder, het eetbord van opa die de BIRMA Spoorweg overleefde, interneringskaarten van concentratiekampen, Nederlands-Indië geldbiljetten en munten, het eerste wollen jasje 1951 met militaire emblemen van mijn vader.

Daarbij een duidelijke opbouw via PowerPoint, het verhaal vanaf de VOC ~ Nederlands-Indië ~ WO ~ Bersiap ~ Politionele acties ~ Repatriëring naar NL. Door persoonlijke verhalen wat mijn oma, opa en mijn ouders hebben meegemaakt wordt boeiend en begrijpelijk verteld voor leerlingen vanaf 11 jaar. Ook het verschil tussen Indisch en niet Indiërs of Indonesiërs wordt hierdoor duidelijk omdat er nog steeds fouten worden gemaakt! Tijdsduur: 1 lesuur De workshop "Batikken voor Familieherinneringen"

Ander doel is betrekking en verdieping in eigen familiegeschiedenis van de leerling. "Batikken is tekenen met licht en Toveren met kleuren. Symbolisch voor verbinding met verleden, heden en toekomst." Uitleg en demonstratie over gebruik en betekenis wordt vertelt. Ieder neemt eigen familie fotokopieën mee.

Tweede keuze: "Wajangpoppen maken en schaduwspel". Doel: geschiedenis of familieverhaal uitbeelden, maken en doen, fantasie en samenwerking, (duidelijke voorbeelden zijn aanwezig)

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/Kunst en Technologie (PO)

Data