Kunstkijken & maken met kinderen

Bij de kunstkijk- en maakles gaan kinderen op een andere manier naar kunst kijken middels Visible Thinking. Het leuke van ‘kunstkijken’ is dat er geen goed of fout is. De fantasie regeert! Door als groep actief en langer naar kunst te kijken, zullen een aantal kunstwerken niet zo snel worden vergeten. Als we zijn uitgekeken gaan de kinderen zelf kunstwerken maken, geïnspireerd op de zojuist ontdekte kunst.

De didactische werkvorm Visible Thinking maakt het denken over kunst zichtbaar door Routines en bestaat uit allerlei kijk- en denkstrategieën en vindt mondeling plaats op school. 

Gemiddeld kijken we negen seconden naar een kunstwerk. Maar door deze methode kijk je veel langer naar het kunstwerk. Wat zie je allemaal? Wat zou dit kunnen betekenen? Kijk, denk en verwonder. En hoe langer je kijkt, hoe meer je gaat zien. 

Eén van de meest toegankelijke Routines is de See-Think-Wonder methode waarbij de beschouwer een zorgvuldige en doordachte observatie van het kunstwerk maakt en deze deelt met de anderen. Een vorm van coöperatief leren waarbij de gezamenlijke kijkintelligentie wordt geactiveerd. Hoe langer je kijkt en doorvraagt hoe meer je ziet en mochten er nog overgebleven vragen zijn dan kunnen deze door de museumdocent beantwoord worden. Andere Routines zijn onder andere Beginning, Middle, or End; een methode waarbij het kunstwerk fantasierijk wordt geëxploreerd middels het vertellen van een eigen verhaal en Step Inside; een methode waarbij verschillende standpunten van het kunstwerk worden onderzocht door er ‘figuurlijk’ in te stappen. 

Als we zijn uitgekeken gaan de kinderen zelf kunstwerken maken door te knippen, plakken, tekenen en/of te schilderen. De eigen fantasie wordt verder verkend in materiaal waarbij de zojuist ontdekte kunst als uitgangspunt en inspiratie dient voor het te maken werk.

Opmerkingen:
-Een kunstkijk- en maakles Visible Thinking vindt mondeling plaats op school.
-Als museumdocent coach ik de kunstkijk- en maakles; korte inleiding ter introductie, begeleiding en nabespreking.
-Er wordt als groep kunst gekeken.

Voorbereiding:
De kunstkijkles wordt ‘op maat’ samengesteld afhankelijk van de wensen en het betreffende onderwijsniveau.

Benodigdheden:

-Kunstkijk-gedeelte; Pen/potlood, papier/dummy, eventueel flipover en stift, computer met beamer en scherm (in het klaslokaal). 
-Praktijkgedeelte; afhankelijk van de omstandigheden bepalen we de te gebruiken technieken, gereedschap en materialen.

Leerdoelen

Creërend
Receptief
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/Kunst en Technologie (PO)

Disciplines

Beeldend

21ste eeuwse vaardigheden

nvt

Data

in overleg