Dieren van piepschuim

Stel je voor: je zit in je klas, en voor je zie je een tafel. Daarop ligt heel veel piepschuim. Ballen, eieren, vierkantjes, hele platen, resten van vreemdgevormde verpakkingen… Ook liggen er stokjes. Satéprikkers, cocktailprikkers, luciferhoutjes, ijsstokjes en zelfs een bergje houten wasknijpers. En mesjes, wow! En ’n heel vreemd ding, het lijkt wel een figuurzaag, maar dan zonder zaagje?

Binnen in je kriebelt er iets. Een verwachtingsvolle kriebel. Wat zou je hier toch allemaal mee kunnen maken…

 

De juf legt uit dat ze geen voorbeeld heeft meegenomen. Huh? Ja, want je idee, dat zit in jou, niet in een voorbeeldje. Wel heeft ze een opdracht: Met deze materialen gaan we vandaag dieren maken. Ze laat zien hoe je stokjes in het piepschuim kunt prikken en dat je ook vormen met stokjes aan elkaar kunt verbinden. Ze laat zien hoe je het mesje veilig gebruikt om piepschuim mee te snijden, en vervolgens pakt ze dat rare niet-zaagje. Het blijkt een piepschuimsnijder te zijn. Het ijzerdraadje wordt heet en smelt zo door het piepschuim heen. Wat gaaf, dit mag je straks gewoon zelf ook gaan doen!

Als laatste zegt ze dat we nu het dier in elkaar gaan zetten, en dat we hem volgende week een vachtje gaan geven. Op het digibord verschijnt een foto van stukken nepbont, vilt, veren, wol, kralen enz. Nee, dat heeft ze nu nog niet meegenomen, vandaag gaan we bouwen!

 

Leerdoelen

Analyserend
Creërend

Doelgroep

PO
SBO

Programmalijn

Beeldend/Design/Erfgoed/ Mediacreativiteit (PO)

Disciplines

Beeldend

Data

Op afspraak