Architect van een Droomhuis

De kinderen nemen de rol aan van architect en ontwerpen een huis voor een man in een rolstoel en zijn gezin.

Het ontwerpen van een gebouw begint meestal met het bepalen welke activiteiten er binnen het ontwerp gaan plaatsvinden, een analyse van de locatie en omgeving en onderzoeken voor wie je bouwt.

In dit project ontwerpen de kinderen een droomhuis voor een man in een rolstoel. Hij  heeft een mooi perceel aan de rand van Bordeaux, maar is volledig aan huis gebonden.

Als architect moeten de kinderen zich dus verplaatsen in de mogelijkheden en/of beperkingen van deze handicap. Ze  onderzoeken en maken in groepjes een ontwerp dat past in een  omgevingsmaquette.

Na de presentaties van de leerlingen zelf sluiten we de reeks af met een vertoning van het uiteindelijke ontwerp van Rem Koolhaas die dezelfde opgave heeft uitgevoerd.

Leerdoelen

Creërend
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Beeldend/Design/Multimedia/ Digitale kunst/Erfgoed (PO)

Disciplines

Architectuur
Beeldend
Design

21ste eeuwse vaardigheden

nvt

Data

hele jaar mogelijk