Kunstmenu

“Is dit ook kunst!?!?” - MU

“Is dit ook kunst!?!?” is de veelgehoorde reactie van leerlingen op het moment dat ze de expositieruimte van MU binnenstappen.

Maar, is het dan ook écht kunst? (Geen idee, wat is echt?) 

MU geeft niet per se het antwoord, maar durft wel de vraag om te draaien: Waarom zou dit kunst kunnen zijn?

Bij de programma’s van MU staat het vragen centraal. Wat zie je gebeuren in het kunstwerk? Waaraan zie je dat? Wat kunnen we nog meer ontdekken? Door kinderen naar kunst te laten kijken en hen zelf op zoek te laten gaan naar antwoorden prikkelen we de fantasie en verruimen we hun blik. 

In een actieve verwerkingsopdracht gaan leerlingen vervolgens direct aan de slag om hun eigen verbeelding vorm te geven. Dit doen zij niet om het mooiste resultaat op te leveren (al is dat natuurlijk wel mooi meegenomen;)), maar om inzicht te krijgen in hun eigen maakproces en dat van de kunstenaar. Welke keuzes heb ik zelf gemaakt? En welke keuzes zou de kunstenaar gemaakt kunnen hebben? Zo helpt het eigen creëren leerlingen creatief te reflecteren.

Elke expositie van MU stelt andere vragen en vraagt leerlingen anders te denken. De rondleiders weten wat ze doen en maken een laten leerlingen op zoek gaan naar persoonlijke verbindingen tussen de kunst(werken) en hun eigen werkelijkheid.  
En laten we eerlijk zijn, MU weet ook nooit precies wat er gaat gebeuren als een groep leerlingen de expositie binnenwandelt. Maar één ding weten we wel: als leerlingen naar buiten lopen hoor je ze onderling fluisteren ‘’Dit zou zomaar echt(e) kunst kunnen zijn.’’ 

Leerdoelen

Receptief
Reflectief

Doelgroep

PO

Programmalijn

Kunstmenu (PO)

Disciplines

Design

Data

het gehele jaar op dinsdagochtend. Andere dagen in overleg mogelijk.